Strona korzysta z plikow cookies w celu realizacji uslugi i zgodnie z polityka cookies. Mozesz zmienic warunki przechowywania plikow cookies w Swojej przegladarce.
Montaż bramy wjazdowej przesuwnej | Artykuły branżowe
Artykuły branżowe, poradniki Montaż bramy wjazdowej przesuwnej

Montaż bramy wjazdowej przesuwnej

Wybierając bramę wjazdową do swojej posesji, chcemy by służyła nam bezawaryjnie i bezproblemowo przez długie lata. W końcu stykamy się z nią codziennie, kiedy wyjeżdżamy i wracamy do domu. Jednak trzeba pamiętać, że sprawność systemu, którego elementami są brama i napęd, zależy w głównej mierze od ich prawidłowego dopasowania i prawidłowego montażu. Zwłaszcza błędy montażowe mogą „odbić się czkawką" już po krótkim czasie użytkowania. Wraz z Rafałem Skrzetuskim z firmy Ogro prześledźmy, w jaki sposób zapewnić sobie niezawodność funkcjonowania bramy wjazdowej i uniknąć brzemiennych w skutkach błędów konstrukcyjnych.

Typ zamontowanych urządzeń
Poszczególne etapy montażu bramy wjazdowej omówimy na przykładzie dostarczanych przez firmę Ogro bram przesuwnych. Ale zacznijmy od ustalenia, czym owe bramy się charakteryzują? Inne, rzadko stosowane nazwy tych urządzeń to: przesuwane, wysięgnikowe, z przeciwwagą, bramy jezdne, bramy na wózkach jezdnych.
Bramy występują w dwóch wersjach, jako lewe i prawe (ze względu na kierunek OTWIERANIA) patrząc od środka posesji. Widok od strony środka posesji nie jest regułą, lecz jest częściej stosowany przez fachowców ponieważ od tej strony następuję przygotowanie fundamentu, montaż, regulacje i montaż dodatkowego wyposażenia np. automatyki.
Jednak klienci indywidualni częściej stosują opis kierunku otwierania z zewnątrz, ten widok jest dla nich bardziej intuicyjny (bierze się to z tego, że dla nich strona zewnętrzna jest reprezentacyjna dla ogrodzenia). Jest to parametr powodujący częste pomyłki i niedomówienia między stronami, więc firmy są uczulone na ten fakt w trakcie pomiarów i ofertowania bram. Podstawowym parametrem technicznym określającym bramę, są jej wymiary tzw. światła przejazdu oraz wymiar całkowity wraz z przeciwwagą.

Przeciwwaga

Przeciwwagą nazywana jest ta część bramy która pozostaje poza światłem wjazdu i służy do utrzymania bramy na wysięgniku. Nie jest to część ozdobna i najczęściej bywa wykonana tylko jako konstrukcja wzmocniona. Zazwyczaj ma ona formę dwóch prętów napinających. Dość istotnym jest by przeciwwaga była jak najmniej widoczna, gdyż szpeci wygląd całej konstrukcji i zasłania ogrodzenie. Wielu inwestorów indywidualnych zwraca na to szczególną uwagę, ale te sygnały nie zawsze są brane pod uwagę przez wykonawców. Firma Ogro jako producent dowiaduje się o takich niuansach estetycznej natury od pośredników handlowych, którzy są zarazem montażystami i sugerują zmiany projektowe konstrukcji.
Wymiary szerokości światła wjazdu dla bram przydomowych oscylują od 2500 mm do 4500 mm. Całkowity wymiar bramy jest powiększony o przeciwwagę która stanowi od 25 % do 35 % światła wjazdu. Czyli np. dla popularnej bramy 3500 mm wym. całk. 5000 mm, a dla bramy 4500 mm to 6000 mm. Jest to bardzo ważny parametr, bo od niego zależy czy brama zmieści się na posesji. Miejsce pod bramę czyli zakres ,,pracy"(ruchu) bramy o świetle przejazdu 4,5 metra to 10,5 metra! (4,5 otwierania + 6 dł. całkowita z przeciwwagą)

Zastosowane technologie
Bramy systemu OGRO wykonane są ze stali konstrukcyjnej,spawanej metodami mig-mag w oparciu o opatentowane technologie profili lekkich. Waga tych bram jest dużo niższa niż u innych producentów przy zachowaniu dużej sztywności własnej. Pozwala to na lekkie działanie mechanizmów oraz umożliwia zastosowanie popularnych i niedrogich automatów napędowych. Najważniejszym parametrem dla trwałości i estetyki bram jest zastosowanie technologii ocynkowania ogniowego i malowania proszkowego wszystkich wyrobów OGRO. Nagminnym błędem jest wykonywanie elementów stalowych przeznaczonych do pracy zewnętrznej w trudnych warunkach (przy drogach) bez zabezpieczenia antykorozyjnego. Malowanie tradycyjne tzn. „na mokro" okazuje się za mało trwałe i wymaga częstej konserwacji - co parę lat, takie rozwiązanie jest nieuzasadnione z ekonomicznego punktu widzenia. Niestety wielu wytwórców rzemieślniczych oraz dostawcy do dużych sieci handlowych stosują takie rozwiązania, sugerując wątpliwą oszczędność. Niezorientowany klient kupuje „ładny" bo pomalowany wyrób, nie posiadający jednak zabezpieczenia antykorozyjnego nie wiedząc jak zachowa się pokrycie malarskie po czasie... Jedyną gwarancją pewności daje pokrycie typu „duplex" ocynk+farba proszkowa, które firma Ogro oferuje w standardzie.
Ostatnimi czasy większość sieci supermarketów promują wyroby ogrodzeniowe (bramy) w bardzo niskich cenach, bez informacji o zabezpieczeniu antykorozyjnym, mało tego: surowa stal w tych wyrobach malowana jest proszkowo! Jest to działanie wręcz sabotażowe, bo to co w trakcie zakupu wygląda bardzo ładnie, zacznie po krótkim czasie odpadać całymi płatami i wtedy powtórne pomalowanie pozostałej powłoki „proszkowej" bez czyszczenia mechanicznego (piaskowanie) jest niemożliwe. Przypominamy iż tzw. „farby proszkowe" to nic innego jak tworzywo sztuczne w postaci mieszanek żywic poliestrowych. Powtórne malowanie „proszku" jest bardzo ciężkie i drogie, nie opłacalne w warunkach domowych. Wymaga oczyszczenia całego elementu do czystej stali, dwukrotnego „podkładowania" farbami antykorozyjnymi i pokrycia farbą powierzchniową, co pozwala przywrócić, niestety niepełny efekt pierwotny. Dlatego promowanie wiedzy o cynkowaniu ogniowym jest tak ważne.

Etapy montażu

Montaż bramy przesuwnej należy odpowiednio wcześnie zaplanować by uniknąć niepotrzebnych niespodzianek. Poszczególne etapy przedstawiają się następująco:
- projekt i plan sytuacyjny (brama jest integralna częścią ogrodzenia więc musi być zaplanowana wraz z nim lub dopasowana do istniejącego ogrodzenia)
przygotowanie fundamentu:
- wykop ziemny (jeżeli grunt pozwala to może być wykonany jako ziemny lub w szalunku
- doprowadzenie instalacji zasilania elektrycznego (zaleca się w trakcie prac ziemnych)
- wylanie betonu
- montaż wózków jezdnych i słupków
- montaż bramy
- regulacja bramy
- montaż automatyki

Najczęstsze błędy
Podczas realizacji projektów bram przesuwnych wielu producentom i monterom nie zawsze udaje się uniknąć błędów. Niektóre z nich pojawiają się już na etapie produkcji. Do najczęstszych pomyłek należą:
- za mała ( krótka ) przeciwwaga ( błędy konstrukcyjne)
- duży ciężar bram - wymaga specjalnych wzmocnień, utrudnia prawidłową pracę
- źle dobrane wózki jezdne (tylko wersje droższe tzw. wahliwe, zapewniają dobre działanie)
- tańsze wózki stałe nie zapewniają pełnej regulacji serwisowej
- bardzo ważne „pierwsze" ustawienie wózków w jednej linii - często popełniany błąd powodujący niepotrzebne opory jezdne
- brak regulowanych hamulców z obu stron -ograniczników bramy
- za nisko osadzona brama, co umożliwia przedostawanie się zanieczyszczeń np. piasku, kamienia do profilu jezdnego, spowodowane przez opady deszczu. Padający deszcz podrzuca drobne kamienie na sporą wysokość i dostają się one do środka szyny, utrudniając pracę rolek jezdnych (przykład dobrze widać na ścianach części przyziemnych budynków ) zalecana jest wysokość posadowienia ok. 10 cm od drogi. Temat ten jest o tyle istotny, że większość inwestorów wykonuje drogi wjazdowe z elementów typu kostka, podłoża te są stabilizowane właśnie piaskiem lub bardzo drobną frakcją kamienną 0-2 mm (skład tej frakcji to pył kamienny) Ten właśnie pył wraz z wilgocią tworzy rodzaj „cementu" osadzającego się wewnątrz szyny jezdnej. Powoduje to blokowanie rolek.
W ciągu kilkunastu lat praktyki firmy Ogro pojawiło się kilka „reklamacji na złą bramę" po wyjaśnieniu, inwestorzy czyścili szyny i kostkę ciśnieniem wodnym, do czasu aż podłoże było czyste (narzuca się tu odniesienie do braku cynkowania ogniowego). Brama bez cynkowania ogniowego, nie jest w żaden sposób zabezpieczona w dolnym profilu jezdnym, po prostu tam nie ma żadnego dostępu do pomalowania, nawet natryskiem. Więc po pierwszym deszczu w szynie powstaje korozja która zamienia się w dodatkowy pył. Nie bez znaczenia jest też wątpliwie ozdobna „rdzawa linia pod bramą" efekt stałej korozji. Idealnym rozwiązaniem tego problemu jest wykonanie pod bramą tzw. odwodnienia liniowego w postaci kratek.

Zalety bram przesuwnych w stosunku do tradycyjnych skrzydłowych:
- Nowoczesna konstrukcja nośna na wielorolkowych łożyskowanych wózkach jezdnych
- Bardzo łatwa i lekka obsługa, nawet ręczna
- Nie wymagają odśnieżania nawet przy dużej ilości śniegu ( wąski tor szczelina tylko kilka cm)
- Możliwość częściowego otwarcia bramy (funkcja furtki)
- Oszczędność miejsca w drodze wjazdowej można stanąć pojazdem przy samej bramie z każdej strony (ważne gdy parkujemy auto na podjeździe do garażu)
-Tańsze automaty napędowe ( tylko jeden siłownik ) łatwiejszy ich montaż , mniejsze narażenie na błędy montażowe czyli mniejsza awaryjność, nie narażone na uszkodzenia (wandalizm) który może wystąpić w bramach skrzydłowych
- Możliwość zamontowania dwóch bram zamykających się w kierunku „do siebie" (szczególnie przydatne do szerokich wjazdów np. przemysłowych ) celem uzyskania dużych rozmiarów światła (u nas do 12 m szer.)
- Brak elementów konstrukcyjnych w drodze (szyny, lub wystające ograniczniki)
- Bezawaryjność   ( dobrze wykonana ;brama działa bezterminowo i bezobsługowo) Bramy przesuwne mają też oczywiście swoje wady, a w zasadzie jedną, dość istotną - potrzebują dużo miejsca na posesji.


----------------------------------------------------
Grzegorz Majak
Rafał Skrzetuski
RBT Magazyn; nr 2; kwiecień 2010
 


Wyszukiwanie rozszerzone


Zapłać wygodnie on-line

©2005-2014 ate.com.pl | Bramy - automatyka do bram. Napędy, siłowniki, szlabany. Opole, Częstochowa, Wrocław.
REGULAMIN